Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Work Hours
Monday to Friday: 7AM - 7PM
Weekend: 10AM - 5PM

estakada chorzów zamknięcie

Estakada w Chorzowie pilnie zamknięta – miasto wprowadza objazdy

Nagłe zamknięcie estakady w ciągu ulicy Katowickiej (DK79) w centrum Chorzowa sparaliżowało ruch drogowy i zmusiło władze miasta do błyskawicznego wdrożenia rozległych zmian w organizacji transportu publicznego. Ekspertyza wykazała, że obiekt nie posiada żadnej nośności. Grozi zawaleniem.

Estakada w Chorzowie wyłączona z użytkowania. Miasto reaguje w trybie kryzysowym

W poniedziałek, 2 czerwca o godz. 14:30, na podstawie ekspertyzy technicznej przygotowanej przez biuro projektowe TOKBUD, prezydent Chorzowa Szymon Michałek podjął decyzję o natychmiastowym i całkowitym wyłączeniu estakady z ruchu, zarówno nad, jak i pod jej konstrukcją. Eksperci stwierdzili brak jakiejkolwiek nośności konstrukcji i bezpośrednie zagrożenie katastrofą budowlaną. Obiekt ten był jednym z najważniejszych punktów tranzytowych w regionie. Codziennie korzystało z niego ponad 40 tysięcy pojazdów, z czego aż 80% pochodziło spoza Chorzowa. Jego wyłączenie wprowadza chaos nie tylko w lokalnym systemie drogowym, ale również w komunikacji miejskiej.

Estakada groziła zawaleniem. Miasto nie miało wyjścia

Ekspertyza techniczna była pierwotnie planowana do przedstawienia 5 czerwca. Jednak ze względu na dramatyczne wyniki badań, biuro TOKBUD poinformowało władze miasta natychmiast. Jak wskazał prezydent Michałek – Najważniejsza informacja jest taka, że to sytuacja kryzysowa. Obiektowi grozi katastrofa. Już podczas remontów w latach 2011-2014 podkreślano, że konstrukcja jest silnie skorodowana i wymaga ostatecznie wyburzenia. Ówczesne prace były tylko doraźne. Brak działań systemowych doprowadził do sytuacji, w której decyzję o rozbiórce trzeba było podjąć w trybie nagłym.

Sytuacja dynamiczna – możliwe kolejne zmiany

Miasto Chorzów, wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i Śląskim Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego, przygotowuje się do dalszych działań. Pod estakadą znajdują się lokale użytkowe, tory tramwajowe i przystanki, które również są zagrożone. Ostatecznym rozwiązaniem będzie wyburzenie całej estakady. Na dziś nie ma środków w budżecie miasta na budowę nowej obwodnicy czy kompleksowego systemu objazdowego. Prezydent Michałek wystąpił do władz wojewódzkich i państwowych z apelem o wsparcie finansowe.

Konsekwencje dla mieszkańców i komunikacji zbiorowej

Od 3 czerwca obowiązują objazdy dla aż 27 linii transportu publicznego: 8 tramwajowych oraz 19 autobusowych. Powołano Sztab Kryzysowy, który na bieżąco analizuje sytuację i może wprowadzać kolejne zmiany.

Tramwaje – nowe trasy i dodatkowa linia

Zmiany dotknęły linie 6, 7, 9, 11, 17, 19, 20 oraz nowo uruchomioną 40. Linia 6 kursuje między Brynowem a Stadionem Śląskim, a linia 40 łączy Zajezdnię w Chorzowie Batorym z kościołem św. Jadwigi.

Autobusy – skomplikowany system objazdów

Objazdy objęły m.in. linie 6, 22, 48, 74, 92, 98, 139, 165, 190, 192, 632, 663, 664, 830, 840, 840N, 974, 998 oraz M3. Zmiany obejmują nie tylko nowe trasy, ale również skrócenie niektórych kursów i wykorzystanie alternatywnych ulic, takich jak Parkowa, Kościuszki, Wojska Polskiego, Gałeczki, Krakusa, Floriańska czy Dąbrowskiego.

Nowe przystanki tymczasowe

W mieście uruchomiono 9 tymczasowych przystanków, w tym przy ul. Katowickiej, Parkowej, Filarowej, Floriańskiej, Sobieskiego i Zjednoczenia.

Miasto apeluje do kierowców – wybierajcie inne drogi

Władze miasta oraz Zespół Zarządzania Kryzysowego zalecają omijanie centrum Chorzowa. Wskazano alternatywne trasy: Drogową Trasę Średnicową (DTŚ), DK94 oraz autostradę A4. System objazdów został zgłoszony do integracji z aplikacją Waze, co pozwala kierowcom na bieżąco śledzić zmiany w ruchu drogowym. Wszystkie miejskie służby pozostają w stanie podwyższonej gotowości.

Szczegółowe informacje na temat organizacji komunikacji miejskiej, związanej z zamknięciem estakady oraz zmian w ruchu kołowym, dostępne są na stronach internetowych: mzuim.chorzow.eu, chorzow.eu oraz metropoliaztm.pl.

Historia estakady w Chorzowie

Estakada w Chorzowie powstała jako część modernizacji kluczowego odcinka drogi krajowej nr 79, łączącej Katowice z Bytomiem. Pomysł jej budowy narodził się w połowie lat 70. XX wieku w odpowiedzi na narastające problemy z ruchem kołowym i transportem towarowym w centrum miasta. Projekt wykonało Wojewódzkie Biuro Projektowe w Zabrzu, a realizację powierzono Skoczowskiemu Oddziałowi Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Całość inwestycji była prowadzona pod nadzorem Zakładu Budowli Inżynierskich Politechniki Śląskiej. Prace rozpoczęły się 26 sierpnia 1976 roku i wymagały wyburzeń kamienic na północnej pierzei rynku, w tym budynku ze słynną kawiarnią Artura Klupscha. W ramach inwestycji przebudowano ulicę Katowicką, torowiska tramwajowe oraz skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego i ul. Wieczorka. Mimo że zakończenie prac planowano na 1981 rok, inwestycja została ukończona znacznie szybciej, dzięki zaangażowaniu lokalnych mieszkańców i zakładów przemysłowych. Otwarcie estakady nastąpiło 22 lipca 1979 roku.

Całkowita długość estakady wynosi 400 metrów, a konstrukcja została osadzona na wysokości około 7 metrów nad poziomem terenu. Obiekt stanowił przez dekady kluczowy element komunikacyjny Chorzowa, ale również fizycznie podzielił miasto na dwie części, ingerując w przestrzeń miejskiego rynku. W latach 2012-2013 obiekt przeszedł gruntowną modernizację, finansowaną z funduszy unijnych. Prace objęły m.in. remont jezdni, przebudowę zjazdów, zwiększenie nośności, montaż ekranów akustycznych i oświetlenia. Niestety, już wtedy sygnalizowano, że korozji obiektu nie da się zatrzymać i będzie on wymagał rozbiórki.

W lutym 2025 roku zakazano poruszania się po estakadzie pojazdom o masie powyżej 12 ton. Cztery miesiące później, 2 czerwca, nastąpiło całkowite zamknięcie ruchu na i pod estakadą.

Zdjęcie główne: Autorstwa Xpicto – Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=166664374

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *